Jumaat, November 21, 2014

HARI KELUARGA : Tambunan, Keningau, Tenom Dalam Misi Lawatan 2014

Sudah menjadi adat bagi Kelab Guru SK.Kiandongo, pada hujung persekolahan untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke mana-mana kawasan menarik. Pada kali ini, kelab guru menjelajah ke Daerah Tenom Negeri sabah. Sebuah dareah yang terkenal dengan gelaran "Kopi Tenom" yang yang menjadi kebanggaan masyarakatnya.

Perjalanan yang berlangsung pada awal hari Jumaat (14hb Nov) daripada Tongod telah tiba di Pekan Tambunan seawal jam 2pm. Lokasi tumpuan utama adalah di kawasan air terjun Mahua atau dikenali sebagai Taman Banjaran Crocker. Di sini, kita sempat meraikan sambutan hari keluarga guru dan staf serta sedikit penghargaan kepada Ckg Kertini Toibon dan Sdr Alfoy Dimo yang banyak berjasa kepada sekolah selaku guru ganti dan guru tari sekolah.
Pintu masuk Taman Banjaran Crocker

Menikmati keindahan Flora-Fauna

Aktiviti BBQ

Kesejukan mandi di Air Terjun Mahua


walaupun sejuk, murid tetap seronok


 Penghargaan kepada Ckg Kertini Toibon

 Penghargaan kepada Sdr Alfoy Dimo


Kek tempahan khas untuk hari keluarga 


Ucapan daripada Ketua Kelab Guru

Pada keesokan harinya, perjalanan diteruskan ke Derah Tenom. Taman Pertanian Sabah menjadi tumpuan utama. Di sini, kami disambut baik oleh pekerja Kopi Fatt Choi Tenom. Selain diberi taklimat berkaitan proses kopi Tenom dihasilkan, kami juga di bawa melawat proses itu dijalankan dan sempat merasa keenakan Kopi Tenom yang diberikan secara percuma.


 Murid mendengar taklimat daripada pekerja


Sebahagian mesin yang memproses Kopi Tenom


Minuman free yang menyeronokkan

 Ckg Susan mendendangkan alunan muzik kulintangan


Lawatan diteruskan ke Taman Pertanian Sabah dengan melihat keindahan bunga-bunga yang pelbagai jenis. Di sini terdapat pelbagai spesis tanaman yang bukan sahaja bermanfaat untuk kesegeran halaman rumah tetapi juga bermanfaat kepada kesihatan badan.
Pelbagai bunga mewangi di taman


Murid di bawa meronda-ronda Pusat Pertanian Sabah menggunakan keretapi

 Suzley terpegun melihat keunikan replika Pahlawan Murut

 Muzium Kaum Murut

 Tugu Perhentian Askar Australia semasa tawanan tentera Jepun

Bergambar di tugu peringatan

Pada keesokan harinya, perjalanan diteruskan ke Kolam Air Panas Poring. Di sini, kami sempat bermandi-manda sebelum meneruskan perjalanan pulang semula ke Sekolah Sk.Kiandongo, Tongod.



Ckg Jemsan & Ckg VIncent


1 ulasan: