Sabtu, November 08, 2014

MSSZT 2014 : Sk.Kiandongo Sekadar Naib Johan

Sukan MSSZT Kali ke-6 yang telah berlangsung pada 5-6 Nov di Padang Sk.Kiandongo kelmarin telah dirasmikan oleh En.Ladius Matusip daripada Unit Psikologi & Kaunseling PPD Tongod, Telupid.  Turut hadir bersama dengan beliau adalah dua rakan sepejabatnya En. Abdul Qadir dan En. Melbert. Sukan yang turut  dihadiri oleh barisan guru besar setiap sekolah yang terlibat ini telah memeriahkan lagi kejohanan yang berlangsung.


En. Ladius Matusip

Barisan tetamu VIP

 En. Paulus Yapas (Guru Besar Sk.Kiandongo)



Bacaan Ikras oleh Adik Jenny Quelen Nelson
Wakil Atlet dari Sk.Kiandongo

Sukan yang penuh bermakna ini sekadar mencatatkan sekolah ini di tempat kedua keseluruhan. Sebanyak 14 pingat keseluruhan telah berjaya dikutip dan 3 daripadanya berwarna emas, 5 perak dan 6 gangsa. Ini sekaligus tidak dapat menundukkan juara keseluruhan daripada SK. Pekan Tongod dengan jumlah kutipan emas keseluruhan sebanyak 11 emas, 4 perak dan 3 gangsa.

Papan kutipan pingat


walaupun sebelum sukan SK.Kiandongo telah mengimpikan 6 pingat emas keseluruhan, namun ia berlaku sebaliknya. 2 tumpuan utama melalui acara kegemaran 80 meter lari berpagar kategori lelaki dan perempuan tidak dapat mengekalkan kejuaraan pada tahun lepas. Kedua-dua atlet kategori lelaki dan perempuan sekolah (Dix Sagitan dan Atikah VIncent) sekadar akur di tempat kedua dan ketiga setelah berjaya dipintas oleh atlet SK.Pekan Tongod dengan catatan masa 16:44 saat dan 17:90 saat lelaki dan perempuan.

 

 Jirol (Perak)

 Sekali lagi SK.kiandongo ingin mencuri emas dengan mempertaruhkan Olahragawan sekolah pada tahun ini adik Jirol Ginal melalui acara kesukaannya Lompat Jauh. Namun, hasrat untuk meraih emas bertukar perak setelah 2 lompatan terakhirnya dikira batal oleh pengadil. Dalam acara Lontar Peluru, Jirol menyumbang pingat perak dengan lontaran sejauh 8.50 meter.


 Elyana (Emas)

Olahragawati Adik Elistina Jasmi melalui acara kegemarannya Lompat Tinggi tidak dapat menyaingi rakan sekolah sendiri Adik Elyana Maika yang muncul johan dengan lompatan setinggi 1.075 meter. Elyana dicabar oleh naib johan daripada SK.Pekan Tongod Jonie Jeryca Amon dengan lompatan  setinggi 1.025 meter. Elyana telah membuat lompatan yang sangat tenang dan bersahaja sehingga muncul johan. Elistina terpaksa akur ditempat ketiga dengan lompatan setinggi 1.0 meter. Walau bagaimanapun, Elistina turut menyumbang pingat perak untuk sekolah melalui acara kesukaannya Lompat Jauh.



Elistina Jasmi (Perak)


 Octovianus (Emas)

Octovianus (Emas)

Adik Octovianus Moses yang dijangka menang mudah untuk acara kegemarannya Lompat Tinggi kategori lelaki nampaknya terpaksa bekerja keras ke arah itu. Naib Johan pada tahun lepas ini telah diberi saingan hebat oleh peserta daripada SK.Imbak Adik Freky. Walaupun pada lompatan terakhir Adik freky ini telah mengalami kecederaan yang teraksa di bawa ke Klinik Tongod namun, telah berjaya menyumbangkan pingat perak untuk sekolahnya. Octovianus berjaya mencipta rekod peribadinya setinggi 1.25 meter mengalahkan adik Freky setinggi 1.22 meter dan di tempat ketiga 1.10 meter disandang oleh Adik Febian dari SK.Sogo-Sogo.




 Shaffika (Emas)

Adik Shaffika Laiwin melalui acara tunggalnya Lontar Peluru perempuan, telah meraih pingat emas dengan lontaran sejauh 6.51 meter. Ini sekaligus mengalahkan pencabar terdekatnya adik Veena Elisa Jimi dari SK.Pekan Tongod dengan lontaran sejauh 6.41 meter.

Oahragawati & Olahragawan

Olahragawan dan Olahragawati telah dinobatkan kepada 2 orang atlet dari SK. Pekan Tongod setelah berjaya meraih 4 emas keseluruhan melalui 2 acara individu dan 2 acara berpasukan.


Gabungan Pengakap dan PKRS

Gimik penyerahan bendera kejohanan


Sukan MSSZT kali ke-6 ini ditangguh dengan penyerahan bendera kejohanan oleh gabungan persatuan Pengakap dan PRS Sekolah Sk.Kiandongo. Gimik penyerahan ini telah berlangsung dengan semangat kesukanan di mana SK.Sogo-Sogo melalui guru besarnya En.Sipin Sikin yang menerima bendera kejohanan bakal menjadi tuan rumah pada tahun hadapan.



3 orang atlet sekolah yang menyumbang pingat emas
Octovianus, Elyana dan Shaffika

Berikut merupakan pungutan pingat yang berjaya dikutip oleh Kontingen dari SK.Kiandongo:

Kutipan pingat setiap atlet

Tiada ulasan:

Catat Ulasan