Ahad, Mei 17, 2009

Selamat hari Guru


Artikel ini dipetik daripada Refleksi Assignment penulis sendiri bertajuk Kecerdasan Emosi semasa berada di IPG KK.

....

Penulis sebenarnya sering mendengar, kejayaan seseorang individu lebih banyak bergantung pada EQ dan bukan IQ. EQ lah yang menjadikan seseorang itu lebih matang dan mampu menangani kepelbagaian masalah dengan bijaksana. Tanpa EQ yang cerdas, seseorang individu tidak boleh pergi jauh kerana mereka sukar menilai kemampuan diri sendiri dan kemampuan orang lain untuk tampil bersaing dalam dunia yang semakin mencabar.

Bagi penulis, bidang psikologi merupakan satu bidang yang sangat mencabar. Ianya memerlukan kebolehan seorang individu bermain dengan jiwa dan perasaan untuk melahirkan intra dan interpersonal. Penulis sebelum ini sering bercanggah pendapat dengan ramai individu. Adakalanya penulis mencadangkan satu perkara yang mampu mengasah kecerdasan emosi setiap guru untuk tampil dengan kebolehan yang pelbagai tetapi sering disalah ertikan. Bagi penulis sebelum ini, seorang guru mestilah memenuhi konsep ‘GURU’ itu sendiri. Iaitu ‘G’ = Guna, ‘U’ =Untuk, ‘R’ = Rakyat, ‘U’ = Umum (guna untuk rakyat umum). Bagi penulis, seorang guru bukan sahaja selayaknya mahir mengajar subjek yang diajar tetapi juga mahir dalam hal-hal yang lebih luas. Dalam sebuah buku bertajuk Guru Sebagai Fasilitator telah meletakkan hierarki ‘guru’ di tempat yang paling bawah dalam mempengaruhi seseorang seperti berikut:

Mentor merupakan guru yang sangat sedikit dalam masyarakat dewasa ini. Pengaruh mentor adalah sangat kuat dalam mempengaruhi seseorang individu mahupun kumpulan. Seseorang yang telah mencapai tahap ‘mentor’ akan ditiru setiap perlakuannya, tindakannya, percakapannya dan pemikirannya. Namun, ramai guru biasa ketika ini tidak memiliki kecerdasan emosi yang tinggi sehingga tidak dapat melayakkan mereka walaupun hanya naik ke suatu tahap lagi iaitu ‘jurulatih’.

Pengalaman penulis sebelum menyiapkan tugasan ini telah bertemu dengan ramai guru termasuk penulis sendiri yang masih mencari-cari identiti ‘guru’ itu sebenarnya. Perkara ‘melihat’ dan ‘merasa’ adalah dua perkara yang berbeza. Menjadi ‘pengerusi majlis’ dan menjadi ‘penonton’ juga dua perkara yang berbeza. Begitu juga halnya ‘teori’ dan ‘praktikal’. Kedua-dua perkara ini sebenarnya perlu dikuasai oleh guru bagi menjadikannya seorang guru yang berkualiti. Guru yang berkualiti bukan sahaja menjadi dambaan setiap murid, tetapi juga menjadi kebanggaan sekolah dan masyarakat.

Mungin agak mustahil untuk menguasai kepelbagaian bidang yang terlalu luas. Walau bagaimanpun, amatlah mendukacitakan jika seorang guru masih lagi kekok atau gugup apabila berkomunikasi di hadapan masyarakat umum ataupun dalam sesuatu mesyuarat sedangkan modal seorang guru adalah bercakap atau berkomunikasi setiap hari.


Selamat Hari Guru, Khususnya Guru-Guru Sk.Kiandongo.


Teringat aku akan pesan seorang guru:

Berdosa seorang guru jika anak muridnya keluar dari sekolah pada hari itu, tetapi tidak mendapat apa-apa dari seorang guru apa yang sepatutnya mereka dapat.


Ingatlah kata seorang cendikiawan:

Anakku tidak mendengar apa yang kau kata, tetapi akan melihat apa yang kau buat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan